Direktlänk till inlägg 7 maj 2015

Du anar inte

Av Sandra - 7 maj 2015 13:57

Alltså, jag måste vara extremt högkänslig/lättirriterad kalla det vad man vill, det spelar ingen roll. Grejen är den att jag står fan inte ut! Varför man drabbas av sån otrolig ljudkänslighet skulle jag gärna vilja veta.

Jag kan inte ens förklara i ord hur jobbigt det är, vilken stress jag känner och vilken överdrivet stor lust jag får av att slita av mig hela huvudet.. eller håret i alla fall.
Förstår att jag verkar vara värsta psykopaten, och visst, jag tycker väl lika.

Vissa saker har blivit betydligt bättre för mig. När jag var yngre så kunde jag få sån sjukligt vidrig inre aggression över att någon kom åt mig, typ skinn mot skinn. Jag kände sån avsmak, sån äckelkänsla på nå vis. Vid vissa tillfällen kan jag även idag känna att 'back off, nu vart det för intimt'. Om jag satt och kollade på tv och någonting var i vägen för tv bilden, alltså, ett litet hörn eller att det faktiskt knappt var i vägen alls så kände jag också en sjukt jobbig inre aggression, det störde mig. Men i stället för att flytta på det som var i vägen så var det som att någon annan BORDE fatta och gjort något åt saken redan. Nu, idag, när jag tänker på detta så är det fan heeelt rubbat! Idag bryr jag mig inte det minsta om att exempelvis ett mjölkpaket tar upp halva tv rutan, så jag ens inte kan läsa texten. What ever!, känner jag. Stör det mig så får jag väl flytta på antingen mjölkpaketet eller mig själv. Big deal liksom.

När jag inte mår bra, när jag känner att det är en irritation som kryper inom mig så har jag ju lätt för att bränna propparna och fräsa till, absolut! Och av någon konstig anledning så är det som att bara för att man går med den känslan och har det jobbigt så MÅSTE ju saker och ting nästan gå fel. bara för att!

Det jag lider mest av nu och har väl typ nästan alltid gjort, är ljud. Vissa ljud får mig att vilja vara döv. Och jag skämtar inte!

Vissa ljud är för mig ett sånt irritationsmoment så jag vill krypa ur mitt eget skinn. Jag tror inte att folk kan förstå hur jävligt det är, och det är väl så att jag skulle bli skrattad åt om jag pratade om det. Eller åtminstone skulle folk skaka på huvudet. Men om du själv fick vara i samma situation som mig så vore det ingen direkt komedi.

Nu ska jag berätta vad som är, eftersom att jag skriver om det här och nu..

Jag kan inte med snarkningar, alltså det är det jobbigaste och mest irriterande ljud jag nååågonsin fått uppleva! Okej, ETT av de mest irriterande.

Ett fruktansvärt påfrestande och aa jag vet inte.. helt enkelt VIDRIGT ljud!

Och det måste inte vara ett sånt snarkande att taket lyfter, utan det liksom räcker gott och väl med att det låter för mycket. Jag märker ju och kommer så klart på att det är ju värst när det är dags för mig att sova. När jag inte kan somna för att ljud stör mig, det är då något klickar inom mig.

Finns en fågel, eller fler.. (Jag har svårt att komma ihåg fåglar) som finns här utanför. Den kommer fram vår/sommar och den låter, tro mig, den LÅTER! Den gör ett ljud som är så jobbigt. Och jag tror att det jobbigaste är att det är ett monotont ljud, samma samma och åter samma. Typ 3 kvitter.. tyst.. 3 kvitter..tyst..

och så håller det på länge länge!! Jag blir störd av att bara tänka på det.

Jag lovar, jag skulle kunna betala en hel del för att någon skulle leta upp den och antingen tog bort eller i värsta fall sköt den/dom. Förstår du så illa det är!?

JAG VET, det finns öronproppar och säkert är dom helt otroligt bra med, men.. om man någonsin ska lära sig att funka med ljud så är inte lösningen att skärma av dom. Lösningen är att ljuden försvinner och att det bara är TYST, skämt å sido :)

Hoppas inte att någon av mina döttrar får ärva det här. Varken den extrema högkänsligheten eller andra personliga drag, som inte är positiva, såklart.

Jag måste få kontakt med någon/några som vet vad jag snackar om, vad jag går igenom.

Måste hitta min inre harmoni, om där ens existerar någon. Mina chakran kanske är i obalans (?)


Hmm.. check this out!

Misophonia

"Hatred of sound", is a rarly diagnosed neuropsychiatric disorder in which negative emotions ( anger, flight, hatred, disgust ) are triggered by specific sounds. The sounds can be loud or soft.


 

Fy fan, nu har jag så jäkla ont i huvudet så känns som att det ska sprängas.


Later!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 21 augusti 2017 17:34


Mina kids har bytt rum, för att det skulle bli bättre för minstingen med alla leksaker. Och såklart för att jag skulle slippa ha leksaker i precis heeela lägenheten. Man har så mycket planer och ritningar i skallen men av någon anledning så får man...

Av Sandra - 18 augusti 2017 16:36

När man har en riktig dator att sitta vid så är det fan så mycket roligare att skriva.. Så därför ska jag nog börja klottra ner mitt liv i ord igen. Jag ska fundera på saken i alla fall. Och jag ska ju definitivt göra förändringar i så fall, fö...

Av Sandra - 30 mars 2017 15:40


 

Av Sandra - 7 mars 2016 21:21


      Alltså, hur galet? Det känns som igår men det har snart gått 6 månader 😮   Jag hinner inte med, snart kryper hon! ...

Av Sandra - 14 juli 2015 16:09

Jag har inte haft någon som helst lust att sitta och skriva här men nu kände jag ändå att jag måste.. Det finns nå SJUKT mycket störda människor omkring oss, och ibland så är dom mycket närmare än vad man tror, eller hoppas. Och den ena är fan sjuk...

Ovido - Quiz & Flashcards